شعبه مرکزی: بلوار امامزاده حسن ، خیابان کیانپور(کشاورز) نبش کوچه شهید‌پیغامی نسب

شعبه ۲: بلوار هفت تیر نرسیده به چهارراه مصباح نبش کوچه شهید عظیمی

نکات مهم شستشوی فرش دستباف

نکات مهم شستشوی فرش دستباف
5/5 - (12 امتیاز)

نکات مهم شستشوی فرش دستباف

برای نگهداری افزایش ظول عمر فرش دستباف، ابتدا باید تا جای ممکن که آن را تمیز نگه دارید. چون آلودگی و گرد و غبار سطح فرش علاوه بر اینکه جلوه و ظاهر آن را از بین می برد، باعث ایجاد آسیب هایی بر روی فرش می شود. این آسیب ها از ارزش ذاتی فرش دستباف شما کم می کند. برای شستشوی فرش و قالی دستباف باید اصول وقوانینی که موجب حفظ کیفیت و از بین نرفتن ارزش ذاتی آن نشود ، شست و شوی فرش دستباف اصول و قوانین خاص خود را دارد..

همه فرش های دستبافی که در خانه نگهداری می شوند در معرض لک و خرابی هستند و چون در مجاورت دائمی آلودگی و کثیف شدن هستند بایستی شست و شوی آن ها به خوبی انجام شود. این کار مانند شستشوی فرش های ماشینی نیست و باید با اصول و قواعد خاصی انجام شود. این شست و شو کیفیت اولیه فرش را حفظ می کند.
گاها افراد شست و شوی فرش دستباف را به صورت غیر اصولی انجام می دهند و این مسئله خصوصیات ظاهری فرش را تحت تاثیر قرار می دهد و ساختار فرش آسیب می بیند. خارج کردن ذرات گرد و غبار قبل از شستشو به تمیز شدن بهتر فرش کمک می کند. اگر این گرد و غبار قبل شستشو خارج نشود به مرور زمان فرش کدر می شود و ظرافت ابتدایی خود را ندارد. در صورتی که توان و مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید می توانید از کارخانه قالیشویی مصباح درخواست کنید تا این وظیفه را به عهده بگیرد.
نکات نگهداری فرش دستباف
در شستشوی فرش دستباف باید حتما اقدامات غبارگیری فرش انجام شود هر گرد و غباری که وارد پرزهای فرش دستباف می شود به راحتی با شستشو خارج نمی شود. ذرات آهن، کربن، دوده و غیره همگی از طریق هوا وارد پرزهای فرش می شوند و به هیچ وجه با شستن خارج نمی شود و با شستشو رطوبت را جذب می کنند و همین مسئله باعث کدر شدن سطح فرش می شود.
بیشتر افرادی که از روش های معمول شستشوی فرش ماشینی برای شستشوی فرش دستباف استفاده می کنند بعد از خشک شدن فرش نارضایتی خود را از شستشو اعلام می کنند و چون از اول طبق اصول این کار را انجام نداده اند اگر چندین بار هم فرش را بشویند باز هم فرش به کیفیت و تمیزی قبل نمی رسد و ممکن است حتی پوسیده شود. عدم غبارگیری و بی توجهی به شستشوی فرش امکان رشد حشرات مختلفی را فراهم می کند که به مرور زمان باعث پوسیدگی کامل فرش می شود.
از آنجا که امروزه جاروبرقی کشیدن فرش ها نقش مهمی در غبار زدایی فرش ها دارد اما باز هم لازم است که هر سال یک یا دوبار به صورت اصولی فرش غبارزدایی و شستشو داده شود. روش های غبارزدایی فرش به صورت دستی و ماشینی متفاوتند؛ اما امروزه بیشتر افراد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش و حفظ ارزش آن از روش های ماشینی استفاده می کنند.

اگر یک بار در منزل اقدام به شستشوی فرش دستباف کرده باشید حتما می دانید که این کار اصلا کار راحت و بی دغدغه ای نیست و به هیچ وجه مانند شستشوی فرش ماشینی نیست اگر یک اصل کوچک در شستشو فراموش شود ممکن است فرش شما خراب شود. استفاده از نخ های ابریشم و پشم در بافت این فرش کار شستشو را سخت تر می کند و اغلب افراد ترجیح می دهند این کار را به کارخانه قالیشویی مصباح بدهند
یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در شستن فرش های دستباف با آن درگیر می شوند رنگ پس دادن فرش است و این یک معضل اساسی است و ممکن است بعد از شستشو

همچنان رنگ ها در هم آمیخته شوند و فرش به کل کیفیت خود را از دست بدهد. قبل از شستشو باید تست ثبات رنگ را انجام دهید از یک دستمال نم دار سفید یک گوشه از فرش را دستمال بکشید اگر فرش رنگ پس بدهد کار شما در شستشو سخت تر و حرفه ای تر است؛ اما اگر نگران شستشو هستید این کار را به کارخانه قالیشویی مصباح بسپارید.
نکات مهم شستشوی فرش دستباف :
⦁ اگر در منزل قصد شستشوی فرش دستباف خود را دارید حتما یک جای مناسب را برای شستشو و خشک فرش در نظر بگیرید.
⦁ برای شستشوی فرش دستباف از برس استفاده نمی شود چون برس به پرز فرش آسیب می زند.
⦁ حتما باید قبل از شروع شستشو به روش دستی یا مکانیکی غبارگیری فرش انجام می شود. در روش های دستی معمولا فرش ها را چند ساعتی می تکاندند و یا با چوب آرام به پشت فرش می زدند تا گرد و غبار از آن خارج شود. این دو روش حتما باید به آرامی انجام شود تا باعث پارگی و از هم گسیختن تار و پود فرش ها نشود. در روش مکانیکی که معمولا در قالیشویی ها انجام می شود نوع فرش دستباف و کیفیت آن تعیین کننده شدت غبارگیری است.
⦁ دمای آب برای شستشوی فرش دستباف باید ولرم باشد. آب گرم به بافت و رنگ فرش آسیب می زند و اگر فرش رنگ پس بدهد با آب گرم این آسیب چندین برابر خواهد شد.
⦁ برای شستشوی فرش دستباف حتما از شوینده های مناسب با نخ و ساختار فرش استفاده کنید. تا رنگ ها ماهیت خود را از دست ندهند. بهتر است بعد از شستشو با شوینده آبکشی به صورت کامل انجام شود تا مواد شوینده در داخل پرزها باقی نماند و ساختار فرش را تحلیل کند.
⦁ باید برای خشک شدن فرش دستباف از نور مستقیم آفتاب استفاده نشود چون این کار باعث می شوند رنگ فرش کمرنگ تر شود. استفاده از هوای آزاد و سایه بهترین مکان برای خشک شدن فرش است. اگر خشک شدن فرش زیاد طول بکشد فرش بوی بدی پیدا می کند. خشک شدن با وسایل حرارتی مانند سشوار و بخاری باعث خراب شدن فرش می شود. در قالیشویی ها از دستگاه های خشک کن استفاده می شود که کمک زیادی در زیبایی فرش و حفظ کیفیت آن دارد.
کارخانه قالیشویی مصباح با سال ها تخصص در زمینه شستشوی انواع فرش های دستباف و با بهره مندی از تجهیزات مدرن و پیشرفته، ارایه کننده انواع خدمات مربوط به شستشو و رفو و ریشه زنی فرش های دستباف تضمینی جهت حفظ ارزش فرش دستبافت شما می باشد .

2 پاسخ به “نکات مهم شستشوی فرش دستباف”

  1. مریم شهیدی گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون، من یه خبر توی مجله اقتصاد آفرین خوندم نوشته بود نرخ شتسشوی موکت هر متر 7 هزار تومنه، خواستم بدونم برای یک موکت 12 متری چقدر هزینه ش میشه؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

کارخانه پیشرفته قالیشویی مصباح با بهره گیری از مدرن ترین دستگاه های تمام اتوماتیک شستشوی فرش و متریال شستشوی درجه یک آماده خدمات رسانی با بهترین کیفیت به شما مشتریان عزیز است. قالیشویی مصباح همراه با پرسنل مجرب و فعال، سعی نموده تا تجربه ای درخشان از رضایت شما مشتریان عزیز جلب نماید.

شبکه های اجتماعی

ارتباط با ما

شعبه مرکزی: بلوار امامزاده حسن ، خیابان کیانپور(کشاورز) نبش کوچه شهید‌پیغامی نسب
شعبه ۲: بلوار هفت تیر نرسیده به چهارراه مصباح نبش کوچه شهید عظیمی
شعبه مرکزی : 02632210400
شعبه 2 : 02632219710
مدیریت : 09123683662
سرویس 1 : 09352587050

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به مجموعه قالیشویی مصباح میباشد

طراحی سایت توسط آیوا وب